Nowy Jeep Compass
W kredycie 3x0% (trzy lata bez odsetek)

Szczegóły w salonie

Forma i funkcjonalność: filary designu marki Jeep®.

29.08.2016

Forma podąża za funkcją - stały element DNA Jeepa od chwili pojawienia się pierwszego samochodu marki - tego, od którego wszystko się zaczęło, modelu Willys, oryginalnego Jeepa.
Patrząc na design Jeepa dostrzega się natychmiast, że styl każdego modelu ma  zdefiniowane i wyraźnie rozpoznawalne elementy kluczowe. Wyróżniające cechy estetyczne, takie jak okrągłe reflektory, klasyczny siedmioszczelinowy grill przedni, trapezoidalne nadkola i prostokątna pionowa przednia szyba, utrwaliły się w zbiorowej wyobraźni, sprawiając, że jest to pojazd natychmiast rozpoznawany, jako „Jeep".

Osłona chłodnicy z pionowymi wlotami i trapezoidalne nadkola to elementy designu pochodzące sprzed siedemdziesięciu pięciu lat, występujące w prawie wszystkich współczesnych modelach Jeepa. Tradycyjne szczeliny wentylacyjne, w języku Jeepa zwane wlotami, zostały zastosowane w pierwszym modelu Willys-Overland MA na początku lat 40. ubiegłego wieku, kiedy to Willys Overland wraz z American Bantam i Fordem wykonywały modele dla amerykańskiej armii, projektując pierwsze prototypy samochodów terenowych. W tym modelu, uznanym za krok milowy i protoplastę  wszystkich następnych modeli Jeepa, osłona chłodnicy składała się z pionowych wlotów. Ford w swoich modelach prototypowych wprowadził osłonę chłodnicy z prasowanej stali z 9 wlotami. Armia amerykańska wybrała tę ostatnią wersję, która stała się standardem we wszystkich modelach MB i Ford GP.
Po wojnie, wraz z wprowadzeniem modelu CJ-2A (1945) produkowanego, jako samochód cywilny, Willys-Overland wprowadzono klasyczną osłonę chłodnicy z 7 pionowymi wlotami. W istocie, jednym z wymogów licencyjnych dla cywilnych modeli Jeepa były większe reflektory w stosunku do tych stosowanych w modelu wojskowym. Dla uzyskania odpowiednich przestrzeni dla powiększonych reflektorów, usunięto zewnętrzne elementy, pozostawiając siedem wlotów tworzących osłonę chłodnicy. 

Od tamtej pory, wszystkie modele CJ mają osłonę chłodnicy z 7 wlotami, natomiast wiele innych klasycznych modeli Jeepa, w tym Willys Wagon, pick-up Jeepa, Wagoneer i Cherokee, miało od 8 do 13 pionowych wlotów. Jedynymi wyjątkami były seria FC i modele Jeepster z lat 1966 - 1973 wyposażone w 7 szczelin. Od 1998 roku we wszystkich modelach Jeepa stosowana jest kultowa osłona chłodnicy z 7 wlotami.

Powstało również bardzo wiele legend dotyczących 7-szczelinowego grilla Jeepa: niektóre z nich podają, że jest to nawiązanie do siedmiu cudów świata, według innych chodzi o siedem mórz, siedem zdobytych szczytów, czy też według innych chodzi o siedem filarów mądrości, siedem kolorów tęczy lub siedem kierunków: góra, dół, prawo, lewo, przód, tył i środek.
Jednakże w rzeczywistości nie ma znaczenia, co zainspirowało wybór 7 wlotów osłony chłodnicy w modelach Jeepa. Natomiast ważne jest to, że przez 75 lat swojego istnienia marka Jeep pozwalała ludziom marzyć i realizować te marzenia, podróżować i docierać na krańce świata. I tak Jeep będzie nadal inspirować ich do pokonywania granic i cieszenia się duchem wolności i przygody, który wyróżnia każdego prawdziwego Jeepersa.

Kolejną wyróżniającą cechą designu Jeepa są trapezoidalne nadkola, niezbędne do jazdy po bezdrożach.  W istocie, dzięki zastosowaniu trapezoidalnych nadkoli, koła mają wystarczająco dużo przestrzeni, aby pokonywać terenowe trasy, wspinać się po skałach lub pokonywać najbardziej ekstremalne przeszkody.

Istnieje pewna zabawna historia związana z trapezoidalnymi nadkolami. Mówi się, że ewoluowały z blaszanej osłony Willysa. Początkowo faktycznie pierwsze modele Jeepa nie miały osłony, co oczywiście nie podobało się pasażerom siedzącym na tylnym siedzeniu. W zależności od warunków terenowych i pogodowych byli narażeni na fontanny błota i piasku lub bombardowani kamieniami.

Pewien amerykański żołnierz z naturalnymi zdolnościami do prac ręcznych, wyciągnął spawarkę i zespawał parę ręcznie składanych osłon. To nie ważne, czy ten pomysł był naprawdę udany, anegdota ta pokazuje ideę tworzącą historię. Szczególnie, jeśli chodzi o Wranglera: wiele elementów kultowego Jeepa wyraża bardzo wyraźnie tę koncepcję. Na przykład, pasy regulujące otwarcie drzwi. W innych samochodach stosowane są metalowe pasy. Ponieważ jednak drzwi Wranglera są wyjmowane,  inżynierowie musieli znaleźć inne rozwiązanie. Pasy z tkaniny są typowym sprytnym rozwiązaniem, które wyraża nastawienie i styl życia pasjonatów marki Jeep.

Także kute zawiasy maski silnika są charakterystycznym elementem designu Jeepa. We Wrangler nadal się je stosuje i nie są one jedynie ozdobą lub dekoracją: stanowią element techniczny o ściśle określonej funkcji i działają dokładnie tak samo, jak 75 lat temu.

Powyższe elementy stylistyki nadwozia połączone razem składają się na urok, autentyczność, a także spójność marki. Łącząc 7-szczelinowy grill przedni i trapezoidalne nadkola, projektanci nie muszą dokładać nic więcej do swoich konceptów, ponad to, co Jeep już posiada. W szczególności, biorąc pod uwagę, że te kultowe elementy designu stosowane są już od ponad 75 lat.

Forma podąża za funkcją - stały element DNA Jeepa od chwili pojawienia się pierwszego samochodu marki - tego, od którego wszystko się zaczęło, modelu Willys, oryginalnego Jeepa.
Patrząc na design Jeepa dostrzega się natychmiast, że styl każdego modelu ma  zdefiniowane i wyraźnie rozpoznawalne elementy kluczowe. Wyróżniające cechy estetyczne, takie jak okrągłe reflektory, klasyczny siedmioszczelinowy grill przedni, trapezoidalne nadkola i prostokątna pionowa przednia szyba, utrwaliły się w zbiorowej wyobraźni, sprawiając, że jest to pojazd natychmiast rozpoznawany, jako „Jeep".

Osłona chłodnicy z pionowymi wlotami i trapezoidalne nadkola to elementy designu pochodzące sprzed siedemdziesięciu pięciu lat, występujące w prawie wszystkich współczesnych modelach Jeepa. Tradycyjne szczeliny wentylacyjne, w języku Jeepa zwane wlotami, zostały zastosowane w pierwszym modelu Willys-Overland MA na początku lat 40. ubiegłego wieku, kiedy to Willys Overland wraz z American Bantam i Fordem wykonywały modele dla amerykańskiej armii, projektując pierwsze prototypy samochodów terenowych. W tym modelu, uznanym za krok milowy i protoplastę  wszystkich następnych modeli Jeepa, osłona chłodnicy składała się z pionowych wlotów. Ford w swoich modelach prototypowych wprowadził osłonę chłodnicy z prasowanej stali z 9 wlotami. Armia amerykańska wybrała tę ostatnią wersję, która stała się standardem we wszystkich modelach MB i Ford GP.
Po wojnie, wraz z wprowadzeniem modelu CJ-2A (1945) produkowanego, jako samochód cywilny, Willys-Overland wprowadzono klasyczną osłonę chłodnicy z 7 pionowymi wlotami. W istocie, jednym z wymogów licencyjnych dla cywilnych modeli Jeepa były większe reflektory w stosunku do tych stosowanych w modelu wojskowym. Dla uzyskania odpowiednich przestrzeni dla powiększonych reflektorów, usunięto zewnętrzne elementy, pozostawiając siedem wlotów tworzących osłonę chłodnicy. 

Od tamtej pory, wszystkie modele CJ mają osłonę chłodnicy z 7 wlotami, natomiast wiele innych klasycznych modeli Jeepa, w tym Willys Wagon, pick-up Jeepa, Wagoneer i Cherokee, miało od 8 do 13 pionowych wlotów. Jedynymi wyjątkami były seria FC i modele Jeepster z lat 1966 - 1973 wyposażone w 7 szczelin. Od 1998 roku we wszystkich modelach Jeepa stosowana jest kultowa osłona chłodnicy z 7 wlotami.

Powstało również bardzo wiele legend dotyczących 7-szczelinowego grilla Jeepa: niektóre z nich podają, że jest to nawiązanie do siedmiu cudów świata, według innych chodzi o siedem mórz, siedem zdobytych szczytów, czy też według innych chodzi o siedem filarów mądrości, siedem kolorów tęczy lub siedem kierunków: góra, dół, prawo, lewo, przód, tył i środek.
Jednakże w rzeczywistości nie ma znaczenia, co zainspirowało wybór 7 wlotów osłony chłodnicy w modelach Jeepa. Natomiast ważne jest to, że przez 75 lat swojego istnienia marka Jeep pozwalała ludziom marzyć i realizować te marzenia, podróżować i docierać na krańce świata. I tak Jeep będzie nadal inspirować ich do pokonywania granic i cieszenia się duchem wolności i przygody, który wyróżnia każdego prawdziwego Jeepersa.

Kolejną wyróżniającą cechą designu Jeepa są trapezoidalne nadkola, niezbędne do jazdy po bezdrożach.  W istocie, dzięki zastosowaniu trapezoidalnych nadkoli, koła mają wystarczająco dużo przestrzeni, aby pokonywać terenowe trasy, wspinać się po skałach lub pokonywać najbardziej ekstremalne przeszkody.

Istnieje pewna zabawna historia związana z trapezoidalnymi nadkolami. Mówi się, że ewoluowały z blaszanej osłony Willysa. Początkowo faktycznie pierwsze modele Jeepa nie miały osłony, co oczywiście nie podobało się pasażerom siedzącym na tylnym siedzeniu. W zależności od warunków terenowych i pogodowych byli narażeni na fontanny błota i piasku lub bombardowani kamieniami.

Pewien amerykański żołnierz z naturalnymi zdolnościami do prac ręcznych, wyciągnął spawarkę i zespawał parę ręcznie składanych osłon. To nie ważne, czy ten pomysł był naprawdę udany, anegdota ta pokazuje ideę tworzącą historię. Szczególnie, jeśli chodzi o Wranglera: wiele elementów kultowego Jeepa wyraża bardzo wyraźnie tę koncepcję. Na przykład, pasy regulujące otwarcie drzwi. W innych samochodach stosowane są metalowe pasy. Ponieważ jednak drzwi Wranglera są wyjmowane,  inżynierowie musieli znaleźć inne rozwiązanie. Pasy z tkaniny są typowym sprytnym rozwiązaniem, które wyraża nastawienie i styl życia pasjonatów marki Jeep.

Także kute zawiasy maski silnika są charakterystycznym elementem designu Jeepa. We Wrangler nadal się je stosuje i nie są one jedynie ozdobą lub dekoracją: stanowią element techniczny o ściśle określonej funkcji i działają dokładnie tak samo, jak 75 lat temu.

Powyższe elementy stylistyki nadwozia połączone razem składają się na urok, autentyczność, a także spójność marki. Łącząc 7-szczelinowy grill przedni i trapezoidalne nadkola, projektanci nie muszą dokładać nic więcej do swoich konceptów, ponad to, co Jeep już posiada. W szczególności, biorąc pod uwagę, że te kultowe elementy designu stosowane są już od ponad 75 lat.

Poznaj naszą aktualną ofertę samochodów marki Jeep dostępnych od ręki. Każdego tygodnia, nasi specjaliści wybierają najkorzystniejsze oferty z oferty Dealera Jeep.